FőoldalTesztekSminkekKöröm DesignInspirációKapcsolat

2012. április 18., szerda

Szemüveg nélkül - A lézeres szemműtétről

Nagyon nagyon régi kép!

Legjobban akkor tudok elmélkedni, ha tanulok vagy ha épp lefekvés előtt vagyok. Az egyik ilyen alkalommal épp azon gondolkodtam, hogy vajon milyen új bejegyzést kéne készítenem és akkor hirtelen eszembe jutott: milyen jó lenne, ha valami olyanról tudnék írni, ami sok embert érint és én személyesen is keresztül mentem rajta! A téma pedig adta magát...lézeres szemműtét! Igen, tudom, nem feltétlenül passzol a blog sminkekkel foglalkozó világába, de eddig nem nagyon láttam olyan blogot, ami közvetlenül foglalkozott ezzel, és szerintem sokaknak segítséget és kis löketet adhat ahhoz, hogy belevágjon.

FIGYELEM: A KÖVETKEZŐKBEN OLYAN DOLGOKRÓL IS LESZ SZÓ, AMI ÉRZÉKENYEBB LELKÜLETŰEKNEK ELÉGGÉ FELKAVARHATJA A GYOMRÁT, SZÓVAL CSAK AKKOR OLVASD TOVÁBB, HA ERŐS IDEGZETŰ VAGY, ÉS NEM LESZEL ROSSZUL EGY KIS HŰEN ÁBRÁZOLT TÖRTÉNÉSTŐL!!!

Ha mindezek után még mindig érdekel a téma, kattints a TOVÁBB  gombra :)



Még mielőtt belekezdenék a személyes történetembe, először is itt egy kis áttekintő arról, hogy mi is az a lézeres szemműtét:

A lézeres szemműtét lényege, hogy egy erre alkalmas speciális lézer készülékkel (excimer) kijavítják a szem fénytörési hibáit. A szaruhártya a szem elülső átlátszó felszíne, itt lépnek be a fénysugarak a szemünkbe. Ha a szaruhártya nem úgy irányítja tovább a fényt, hogy az a látóhártyára vetüljön, akkor nem látunk élesen. Ezt nevezzük fénytörési hibának.
A lézerfény megszünteti a szaruhártya felszínén a fénytörési hibát okozó egyenetlenségeket. Leheletfinom átalakítás történik, a lézerfény - a milliméter ezredrészének megfelelő pontossággal - elpárologtatja a fölösleges sejteket. (Forrás: OptikMed)

 Összesen 4 féle kezelési mód létezik, ezek a PRK, LASEK, LASIK, és az IntraLASIK.

PRK: 

A PRK (PhotoRefractive Keratectomy) során ledörzsölik a szaruhártya védőrétegét, a hámsejteket, és a szaruhártya felszínen végzik a lézeres kezelést.
A műtét után a kezelt területet védő kontaktlencsével fedik le. A hámsejtek 2–3 nap alatt nőnek vissza, mely idő alatt fényérzékenység, idegentest érzés tapasztalható. A szájon át szedhető fájdalomcsillapítók jól csökkentik a panaszokat.
A PRK kezelés előnye, hogy teljesen biztonságos, kitűnő eredményei vannak. Körülbelül 10 nap múlva lehet munkába állni. A műtét után a szemet legalább 6 hónapig 100%-os UV-szűrősnapszemüveggel kell védeni (ezt felhős időben is viselni kell, a szórt fény miatt), mert az ibolyántúli sugarak hatására a szaruhártya ismét megvastagodhat, és visszaáll a műtét előtti állapot. (Forrás: Wikipedia)

LASEK&LASIK

Mind a LASIK és a LASEK eljárás elhalófélben van, ugyanis a gyógyulási folyamatuk nem 100%-os, főleg a LASIK esetében, melynél ez a folyamat komoly szövődményekkel járhat. Mindkettő lényege, hogy a kezelés felszínes, ennek során a hámréteg felső részét felhajtják, majd a lézert követően, visszahelyezik a helyére. A LASIK esetében a hámréteg felhajtását egy speciális mechanikus eszközzel végzik el, a LASEK esetében pedig hígított alkohollal lazítják fel a hámréteget és hajtják fel. Ebből adódóan magasabb kockázattal jár, Magyarországon nem sok helyen alkalmazzák. Előnye viszont a PRK-val szemben, hogy gyorsabb gyógyulási időt ígér, és a napszemüveget sem kell fél évig hordania az illetőnek.

IntraLASIK

Az IntraLasik a megoldás a LASIK és a LASEK hátrányait illetően. Lényegében megegyezik a LASIK eljárással. A különbség a védőlebeny képzésénél jelentkezik. A LASIK eljárásnál egy számítógép által vezérelt mechanikus eszközzel készítik a lebenyt, míg az IntraLASIK eljárásnál ezt a műveletet is lézer végzi. A szaruhártya korrekciója a lebenyképzés után már azonos módon, mindkét esetben egy másik lézerrel történik. A LASIK-nak számos intraoperativ szövődménye van, az IntraLASIK-nak sokkal kevesebb. A visszahajtott lebeny itt sem nő vissza soha, csak visszatapad. A lézer által képzett perem miatt sokkal biztonságosabb, de a lebeny elmozdulásának veszélye a páciens élete végéig fennáll. Mint a LASIK-nál, itt is elvágják a szaruhártyában lévő szemszárazságot jelző receptorokat, így legalább egy évre van szükség a megfelelő könnytermelés helyreállásához. (Forrás: Wikipedia) Viszont a gyógyulás már 1-2 nap alatt bekövetkezik, nincs kellemetlen érzés, nincs szükség egy hetes pihenő időre, a napszemüveget sem kell 2-3 hónapnál tovább kötelezően viselni.




További tudnivalók:

  • A kezelés összesen 15-20 percnél tovább nem tart
  • Nem kell benn maradni "kórházi" kezelésre. A műtét után rögtön mehetünk haza
  • A műtétet megelőzően ehetünk, ihatunk.
  • Lágy kontaktlencsét a vizsgálat (és a kezelés) előtt 6-8 napig ne viseljetek. A félkemény és kemény kontaktlencse esetében akár 3-4 hét szünet is szükséges lehet, amíg a szaruhártya visszanyeri eredeti alakját, és pontos vizsgálati eredmények születhetnek. Ennek betartása nagyon fontos, mert jelentősen befolyásolhatja a szaruhártya görbületének mérési eredményét.
  • Mind a kezelésre és az azt megelőző vizsgálatra smink nélkül menjetek!
  • 18 éves kor fölött már lehet jelentkezni a műtét elvégeztetésére, de 65 éves korig lehet csak megcsináltatni
  • Tervezett terhesség alatt és előtt és szoptatás idején nem végzik el a műtétet
  • Főleg a rövidlátók számára előnyös a kezelés, az ideális kezelési tartomány (min -1,5) / -2 és -8/ (max-12) dioptria közötti, távollátóknál egy bizonyos dioptria szám +1 és +6 közötti érték

Azt hiszem így általánosan ennyit tudtam összeszedni, ennyi a lényeg. Természetesen magát a folyamatot úgy a legjobb leírni, ha a saját történetemen keresztül mondom el.

Előzmények

Kb. 7 éves korom óta vagyok szemüveges. Még az első vizsgálatomra is emlékszem, amikor a szemész leteremtette szüleim, hogy hát 6 éves korig lehet ezt normálisan beállítani, ezek után már örökre szemüveges fogok maradni. Megkaptam az első szemüvegem, de kemény 2 napot volt rajtam, sosem éreztem úgy, hogy szükségem lenne rá. Jól láttam. Aztán 14 évesen egy orvosi vizsgálat alkalmával megint elküldtek szemészhez, és új szemüveget kaptam, amit szintén utáltam hordani. Középsuliban aztán megkaptam a harmadik szemüvegem, immáron menő, vastag keretes volt. Ezt sem hordtam túl rendszeresen, max. az órákon, de azon kívül sehova. 18 évesen megint jött a váltás, új kerettel, de akkor már éreztem, hogy jó lenne ha legalább az órákon rendszeresen és a gépezéshez is mindig hordanám a szemüveget. Utcára, magában képtelen voltam. 

Ezer éves kép rólam, szemüvegesként :)

Nem állt rosszul, de egyszerűen zavart, hogy egy keret lefedi a térlátásom. Főiskola első évében nagyon elmérgesedett a helyzet, egyszerűen 100 méternél tovább nem láttam, csak homályos arcokat, egy baromi nagy előadóban mindig előre kellett ülnöm, még szemüveggel is, hogy lássak valamit az apró betűkből. Aztán elhatároztam a tanév vége felé, hogy ha sikeresen átjutok államilag támogatott képzésbe, akkor a megtakarított tandíjamból megműttetem a szemem. Sikerült, és így semmi sem akadályozhatott meg abban, hogy megcsináljam. Nem csak az éles látásért önmagáért szerettem volna a műtétet, hanem azért is, mert meg akartam tanulni vezetni, és nem akartam, hogy a jogsimban szemüvegesként legyek feltüntetve és egy életre kísértsen ez engem vezetés közben.

Szóval 2010. augusztusában belevágtam a dologba. Ismerősök ajánlása útján jutottam el az OptikMed látásjavító központba. A továbbiakban csak erről az intézményről és csak a PRK eljárásról tudok bővebb véleményt mondani, mivel itt csináltattam és ezzel a módszerrel a szemem, ez szerintem logikus. Ez mind a személyes véleményem és tapasztalataim, nem akarom reklámozni a klinikát, nem is ez a célja a bejegyzésnek!

A vizsgálat napja

Ugyebár először is, mindennek a kezdete a kezelést megelőző vizsgálat, ami egyébként 12.000 Ft, de (minő meglepetés) ha a honlapjukon keresztül beregisztrálunk, vagy egy ismerősünk beajánl minket akkor ez ingyenes. Én az interneten keresztül regisztráltam, másnapra már kaptam is e-mailben egy értesítőt, melyben egy megadott időpontban behívtak a vizsgálatra (Egyébként a klinikának nagyon jó a kommunikációs rendszere, folyamatosan emlékeztettek e-mailben a következő "találkáról"!). Az OptikMed a Bécsi úton található, a Margit Kórházzal szemben, viszonylag kényelmesen megközelíthető busszal, villamossal és autóval is. Ez egy nagyon szép klinika, egy lépcsőn felérve botlunk a váróterembe. Bemondjuk a nevünket és hogy mire jöttünk, majd leülünk és várunk, hogy szólítsanak. Azt fontos megjegyeznem, hogy lehetőleg kísérjen el valaki Titeket, mert egyrészt egyedül minden sokkal rosszabb, másrészt a vizsgálat során (a pupilla tágulásos résznél) szükséged lesz kísérőre, mert egy darabig homályosan fogsz látni a becsöpögtetett szertől.

Miután meghallottam a nevem, egy kedves hölggyel elvonultam elvégezni a különböző vizsgálatokat, ő kérdezett és pötyögött be mindent a laptopjába, én meg tűrtem. Ugyanis itt mindent megvizsgáltak a szememen. Megnézték a dioptriát (tudjátok, aminél majdnem kifolyik a szemetek és egy kis hőlégballont kell az egyik, majd a másik szemetekkel néznetek pislogás nélkül), a szemnyomást (UTÁLOM!! Az érzés, mikor vársz, vársz, hogy mikor fújják a sűrített levegőt a szemedbe, és közben folyamatosan "szalszázik" a szemed... iszonyat), megvizsgálják, hogy megfelelő-e a könnytermelésed (ehhez behelyeznek két papírdarabot a szemed alsó részébe és ezt kell pár percig rajta tartani), és hogy a pupillád rendesen kitágul-e (itt csak annyit csinálnak, hogy belecsöppentenek egy speckó folyadékot, majd kimész, vársz 20 percet, visszajössz és megvizsgálják, megfelelő-e minden). Aztán olyanokat kérdeznek, hogy:

  • Romlott-e a látásod az elmúlt fél évben? (Ez nagyon fontos, mert ha igen, esetleg nem végezhetik el a műtétet)
  • Viselsz-e kontaktlencsét?
  • Volt-e korábbi szemészeti kezelésed?
  • Volt-e szemészeti megbetegés a családodban?
  • Van-e valamilyen belszervi betegséged?
  • Allergiás vagy-e valamire?
  • Milyen a sebgyógyulási hajlamod?
  • Szedsz-e gyógyszert?
  • Egyéb, a szemeddel kapcsolatos info?

Majd jönnek a szokásos szemészeti tesztek, hogy el tudsz-e olvasni egy sor betűt a távolban, vagy közelről mekkora betűméretig tudsz elolvasni egy szöveget. Mindezt bal és jobb szemre is. Majd egy géppel megint megvizsgálják a szemed, ahova csak be kell hajolnod és erős fényt világítanak a szemedbe, úgy mérik fel a terepet. Ezt már egy másik doktornő végezte, ő volt az, aki felállította a diagnózist és meghatározta a műtét módját. Ja, a legjobb, hogy kiderült: a jobb szemem mínuszos, a bal szemem plusszos. Egyik sem durván rossz, mondjuk. A jobb kezdeti dioptriája: -1,25, a bal szememé: +1,75. Mindezt még aznap megállapították, szóval nem kell még 5x visszamenni, hogy egyáltalán eljuss az időpont egyeztetésig. A kezelés módszerének kiválasztásánál én úgy gondoltam, hogy majd én eldöntöm, hogy PRK-t vagy IntraLASIK-ot kérek és az OK lesz majd. De kicsit pofára estem, mert mikor én vázoltam az elképzelésem, a doktornő kerek perec megmondta , hogy itt PRK lesz, az sokkal kíméletesebb, és az én szememnek az a legmegfelelőbb. Én nagyon féltem a PRK-tól, nem tudtam elképzelni, hogy mekkora fájdalommal jár a felgyógyulás, ezért mindenképpen a drágább, de fájdalom mentesebb verziót akartam. 

Na de hát nem volt mit tenni, a doktor néni így határozott, akkor ez lesz. Mondjuk azért örültem neki, mert a PRK jóval olcsóbb, mint az IntraLASIK. Nem kertelek, a PRK 140.000 Ft/szem, az IntraLASIK 245.000 Ft/szem. Ezek az árak tartalmazzák a kontrollok árát is, 1 évig, a teljes gyógyulás végéig.  A vizsgálat vége felé jött megint az első hölgy, és vele megbeszéltük a műtét időpontját. De ugye itt figyelembe kellett venni, hogy a PRK esetében szükséges max. 1 hét pihenő idő, és ebben benne van, hogy az első 3 nap, minden nap be kell menned a klinikára a kontrollokra. Ugyanis fent említettem már, a PRK kezelés után egy speciális lencsét helyeznek fel a szemedre, amit három napig 0-24 h-ban viselned kell. Ezt minden nap leellenőrzik, meg a szemed, hogy hogyan reagált a műtétre, és hogyan gyógyul. A harmadik nap után leveszik a lencsét, és onnantól már egyre jobban ritkulnak a kontrollok is. Én augusztus közepe felé mentem el vizsgálatra, és nekem a suli csak szeptember második hetétől kezdődött, szóval még volt pont annyi időm, hogy a suliból se hiányozzak, de az első napon már az új szemeimmel menjek és ki tudjam pihenni a műtét okozta "fáradalmakat". Valami eszméletlen gyorsan kaptam is időpontot, szeptember 2-ára. 

A kezelés napja

Nagyon gyorsan eltelt a két hét, és már ott ültem anyuékkal a kocsiban, mialatt suhantunk is a klinikára. Itt végképp igaz és nagyon erősen betartandó a "Legyen kísérőd!" felszólítás, ugyanis a műtét után, higgyétek el nekem, nem akartok se buszra, se villamosra, se máshova szállni, csak a kényelmes autóba és süvíteni hazafelé, majd alukálni. Miután megérkeztem, becsekkoltam, újból megcsinálták az általános vizsgálatot a szememen (dioptria, szemnyomás), kaptam egy csomó papírt, amin rajta vannak, hogy mit kell csinálnom (vagy mit nem) a kezelés után, mire számítsak, milyen orvosi szakszavakkal fogok találkozni, na és persze aláírni a beleegyezési nyilatkozatot, amin szépen felsorolják a műtét mellékhatásait. Itt van minden: szemszárazság, enyhe látászavar sötétben stb, stb. Mit ne mondjak, jól beparáztattak, de azért bátran aláírtam a papírt. Ezután bevettem 1db Xanaxot, ami kötelező minden páciensnek, ugyanis muszáj nyugodtan, higgadtan befeküdni a gép alá. Mikor sorra kerültem, bementem egy szobába. Itt adták be nekem a pupillatágító, majd érzéstelenítő cseppeket, erre is jó 15-20 percet kellett várni, közben pedig beszélgettem az egyik asszisztenssel. Mikor már hatott a szer, jöhetett maga a műtét.

In medias res kezdek: ÉLETEM EGYIK LEGBORZALMASABB 15 PERCE VOLT EZ A MŰTÉT!! Nem, nem azért mert fájt, mert nem fájt. Egyáltalán nem érzel semmit. Bementem (a normál ruhám volt rajtam, nem kellett átöltöznöm csak a lábamra adtak ilyen mamuszt, meg a fejemre azt az orvosi sapkát), üdvözöltem a műtétet végző doktornőt, majd befeküdtem. Ezután jön a dolog egyik legrosszabb része: kipeckelik a szemedet. Hát ezt nem írták sehol, nem mondták sehol, azt hittem, hogy rosszul hallok (de nem!). Persze a szemem megint járta a szalszát, össze vissza pislogtam, na de aztán sikerült felhelyezni mindkettőt. Ezután jött a dolog undi, de lényeges pontja: szó szerint lekaparják a szaruhártyád felső rétegét, hogy így a lézerrel ki tudják javítani a hibát. Na ez a művelet baromi rossz volt. FÁJDALMAT, ismétlem, NEM ÉREZTEM, de annyira rossz, mikor más turkál a szemedben és ott feküdsz, és nyugodtan kéne maradnod, de a tested hevesen ellenkezik. Egyébként ez sem annyira vészes, pár másodpercig tart, és csak a felső réteget piszkálják le, nem kell horrorfilmbe illő jeleneteket elképzelni :)

Először a jobb szememen végezték el a lézeres műtétet, mert ugye ez gyorsabban ment, majd a balon, ami kicsivel tovább tartott a szem speciális helyzete miatt. Egyébként a doktornő minden egyes lépésről tájékoztat és jelzi, hogy mit kell csinálnod. Maga a lézeres dolog nagyon rövid ideig tart és esküszöm, az volt az egész legkellemesebb része. Nézned kell egy narancssárgán és kéken világító, a végére egy fura színkeverékké váló valamit, ami elég nyugtató hatással volt rám. Sajnos a doktornő kevésbé. Az elején még kedvesen, de határozottan utasított, hogy mit tegyek, de mikor próbálta felhelyezni a lencsét a szememre, első alkalommal mind a kettő lecsúszott róla. Ekkor rám förmedt, hogy ugyan már ne pislogjak, maradjak nyugton, mert így nem tudja felrakni a lencséket. Képzelhetitek... Alapból ott fekszem idegesen, egy teljesen új szituációban, erre a nő úgy viselkedik velem, mintha TEHETNÉK ARRÓL, HOGY RÁNGATÓZIK  SZEMEM!! Végére sikerült felrakni a lencséket, és szégyentől-megkönnyebbüléstől vegyes érzésekkel és a sírás határán felültem, majd leültettek egy székre, még a műtőben. Ekkor jött a legkomikusabb rész. Egy ember odajön és mondja, hogy MOSOLYOGJAK a kamerába, mert megörökíti ezt a fantasztikus pillanatot, hogy "új szemem lett". Megmutatom a képet, de figyelmeztetlek titeket, hogy a látszólagos mosoly mögött komoly agonizálás bujkált:



Miután kiértem a megaláztatás műtőjéből, odamentem anyuékhoz, és nem tudtam mit tenni, el kezdtem sírni. Legrosszabb, amit tehettem volna, mivel bár a lencse elég masszívan tapad a szemhez, előfordul, hogy alvás közben kiesik, és ilyenkor sürgősen vissza kell menni a klinikára. Erre azért van szükség, mert a lencse megóvja a félig nyitott szaruhártyát a sérülésektől, napfénytől, piszoktól, mindentől, így az nyugodtan építgetheti vissza a felületét. Ez tart 3 napig, ezért kell a lencse. Na de ha én itt kisírom a szememből a lencséket, mit szól körülöttem mindenki? Visszamenni nem fogok ahhoz a nőhöz. Szóval erőt vettem magamon, és abbahagytam a sírást. A műtétet követően azt hiszem 3 napig nem érheti víz a szemet, szóval a hajmosással is csínján kellett bánnom, és ügyelnem arra, hogy a reggeli megszokott arcmosásomat ez alatt az idő alatt kihagyjam.

Na, de biztos kíváncsiak vagytok, hogy hogyan láttam először a műtét után? Lényegében nem éreztem ilyen hirtelen különbséget, ugyanis nekem nem volt olyan súlyos látáshibám, tehát így elsőre nem tudtam megkülönböztetni, hogy most jobban látok-e vagy nem. Egyébként picit homályosabban láttam, és igyekeztem csukva tartani a szemem, nem mertem teljesen kinyitni, mert érzékeny volt még. 


A kezelés után

A kezelést követően két legjobb barátod lesz: a Tobradex és az Oftaquix. Ezeket a szemcseppeket kell majd az előírás szerint csepegtetned. Először a Tobradexszel kezdesz, naponta vagy 6x kell majd csöpögtetned az elején, később váltotok az Oftaquixre. Ugye már mondtam, hogy az első 3 nap vissza kell menned, majd aztán ez után 5 nap múlva megint kell menned kontrollra. Na én balfék, kiderült a legelső kontrollomon, hogy a jobb szememen valami ödéma, vagy mi az isten lett, le kell szedni a lencsét, de mivel még nem gyógyult meg teljesen a szaruhártya, egész nap csukva kell tartanom a jobb szemem. Ez eddig ok lett volna, csak egy bibi volt. A bal szemem, bár megműtötték, sosem lehet 100%-os látásra javítani, ugyanis olyan rossz állapotban volt, hogy csak 50%-os látásig lehetett maximálisan feljavítani. Szóval így kerek 1 napot félvakságban töltöttem, ami nem volt probléma, mert átaludtam az egész napot. Vagyis inkább mind a 3 napot! Meg is jegyezték, hogy ennyit KÉPTELENSÉG aludni. Mondhatom, hogy de, lehet. Mert egyszerűen érzed, hogy szükséged van rá, és mivel se TV, se net, se olvasás nem jöhet szóba egy jó darabig, ezért a legjobb elfoglaltságod az alvás. Ó, és a fájdalom. Hát nem kell arra gondolni, hogy megveszel annyira ég, szúr, sajog a szemed. Nem így van. Én inkább ezt a "fájdalmat" enyhe mozgásként érzékeltem a szememben, mintha valami kis apróság mocorogna a szememnél, de egyáltalán nem fáj, nem elviselhetetlen. Ez a fájdalom néha olyan formában is előjött, mint amikor érzed, hogy a sok olvasástól elfárad a szemed. Szóval nem vészes, teljesen kibírható, és a sok alvással jobban hozzájárulsz a gyógyulási folyamathoz.

Tehát 1 napig vakegér voltam, harmadik napon leszedték a másik lencsét is, és innentől már csak a fényvédelemre és a cseppentésre kellett ügyelnem. Ja igen, fényvédelem. Ehhez be kell szerezni egy nagyon jó, nagyon minőségi UV szűrős napszemüveget, amit kezdetben még a szobában is kell hordanod (a szemed 1 hétig érzékenyen fog reagálni minden egyes fényforrásra), később elég, ha az utcán viseled, fél év múlva pedig akár még ott sem, de azért erősen ajánlott. Az UV sugarak a legnagyobb ellenségei a szemnek, főleg a frissen elkészült szemeknek. Ha valaki ezt az utasítást nem tartja be, kidobott az ablakon 300 000 Ft-ot, plusz fölöslegesen végigszenvedett egy műtétet. 

1 hét után eszméletlen élesen láttam, kitárult a világ! Előtte minden olyan körvonal nélküli volt, utána pedig minden apró levél körvonalát láttam a fákon. Nagyon jó érzés volt, és rettentően boldog voltam. Természetesen a szem élességének beállásának is van egy folyamata. Az elején a jót meghaladóan látsz, később a látásod beáll a megfelelő helyre. Ezt itt láthatjátok:


A kontrollok időpontjai fokozatosan távolodnak egymástól. Nekem a szokásos első 3 nap és a 8. nap helyett, első 5 nap volt, majd a kövi kontroll 1 hét múlva jött, aztán 2 hét, 3 hét, 1 hónap, 2 hónap, 3 hónap, majd az utolsó kontroll a műtét 1 éves szülinapján történt. A kontrollok alatt mindig megnézik, hogy hogyan gyógyul a szaruhártyád, mennyit javult a látásod, és elmondják, hogy a következő alkalommal hány cseppre csökkentsd a Tobradex, később az Oftaquix adagod. Én az elején mindig jelöltem valamelyik füzetemben, hogy hányat cseppentettem, mert 6-nál könnyen össze lehet keverni, 2-3-nál már kevésbé. Figyeltem arra is, hogy mindig tiszta kézzel csöppentsek, és hogy állandóan magamnál tartsam az üveget. Mivel ezeknél a műtéteknél mellékhatásként előjöhet szemszárazság, ezért felírtak nekem szemcseppet is, amit alkalomadtán cseppentettem is, ha úgy éreztem.

Amit a teljes gyógyulás alatt tapasztaltam az az volt, hogy a sötétben a szemem valahogy nehezebben alkalmazkodott, néha nekimentem a dolgoknak, ha hirtelen a szobámból kiléptem a sötétbe. A szárazság egy kis darabig állt fenn, ez aztán elmúlt végül is, egyéb panaszom nem volt, tökéletesen láttam.

És mi a helyzet manapság?

Remekül látok! A jobb szemem 100%-os, a bal szemem gyengébb, de igyekszem tornásztatni egy kicsit, hogy erősödjön. Napszemüveget mindig viselek, ha már erősebben süt a nap, de ezt a műtét előtt is igényelte a szemem. Lényegében ennyi. Egy elégedett sasszem vagyok :)


Konklúzió, vélemény

Mindezek után összegezném a dolgokat:

Egy ilyen kezelés megcsináltatása sok pénz, nagyon sok pénz. Bár van lehetőség az OptikMed-nél és gondolom más klinikánál is a részletfizetésre, szerintem jobb, ha erre gyűjtögetsz és nem a részleteket fizeted havonta. Nem csak maga műtét kerül sokba, hanem az egyéb kiegészítő dolgok is, hiszen a szemcseppeket és a napszemüveget azt mind Neked kell kifizetned, ami azért nem kis pénz. Viszont a pro része a dolognak: SOHA TÖBBÉ SZEMÜVEG! Soha többé párás szemüveg télen, soha többé vakoskodás a tesi órán, soha többé vakoskodás az előadáson, soha többé vakoskodás az életben. Belegondoltok, mennyit adtok ki egy szemüvegért, mert ugye azért az elhasználódik, vagy eltörik, esetleg romlik a szemed, megint új kell: BAMM,  80 ezer a lencse, meg kb. ennyi az új keret is, ha az is kell. Ez sem kevés pénz, sőt életed végéig  a szemeddel is számolnod kell, ha a költségekről van szó. Itt meg kifizetsz egy alkalomért 300 000 Ft-ot, ha PRK-t csinálsz, de a szemeid öregkorodig jól fognak működni, és nincs vele utólagos macera. 

Én nem bántam meg, és azért a kellemetlenségek ellenére újra megcsináltatnám, mert számomra hatalmas lépést jelentett ez az életemben. Ha rászántátok magatokat és a kellő összeg is meg van, akkor rajtatok áll, hogy mikor és hol végeztetitek el ezt a műtétet. Én azért mindenféle szándékos reklám nélkül, tiszta szívből javasolom az OptikMed-et, mert ez az ország legelismertebb klinikája, nagyon profik, értik a dolgukat, és az ominózus műtétet végző doktornőt kivéve a többiek, akik a kontrollon vizsgáltak rettentően kedvesek és segítőkészek voltak, mindig mosolyogtak, mindig volt egy kedves szavuk hozzám. 


Szóval, bátraké a szerencse :) Akinek esetleg szintén volt lézeres szemműtéte, az nyugodtan írja le a tapasztalatait, ugyanis minél több személyes tapasztalat van, annál több segítséget tudunk így nyújtani azoknak, akik gondolkodtak rajta, de még nem mertek belevágni. :)